5 stappen naar meer resultaat5 stappen naar meer resultaat5 stappen naar meer resultaat5 stappen naar meer resultaat5 stappen naar meer resultaat

Op een plezierige manier je werk kunnen doen!

Persoonlijke Ontwikkeling | Werkdrukaanpak | Stressreductie | Burn-out preventie

5 stappen naar meer resultaat

Vaak gaan er op kantoor dagen voorbij zonder dat we iets lijken te presteren. Waarbij we ’s avonds niet meer weten wat we ’s ochtends gedaan hebben. Werkdagen kunnen knap onbevredigend zijn. Mensen die geen collega's om zich heen hebben, lijden er misschien nog wel meer onder. Herken je dat?

Moe van nietsdoen

Kantoorwerk bestaat voor het overgrote deel uit informatie schiften en besluiten nemen. Daar is weinig ‘doen’ bij in de zin van handen-uit-de-mouwen. Daarom worden we er ook niet moe van. En toch zijn we na zo’n dag vaak bekaf. Dat komt juist omdat we door het ontbreken van die fysieke inspanning het gevoel hebben niets te hebben gepresteerd. Onze Calvinistische inslag ziet het resultaat van werken nog altijd als zweet-op-je-voorhoofd.

Stop met doen

Wie zijn resultaat niet ‘ziet’, heeft het gevoel voor niets bezig te zijn geweest. Dat is waarom eenvoudige technieken om de dingen gedaan te krijgen zo populair zijn. Ze zetten ons aan tot doen! En na zo’n dag DOEN kijken we tevreden terug op een afgestreept lijstje. Nutteloos, want managers zijn niet van het doen. Die zijn er om te zorgen dat anderen hun werk kunnen doen. Hoe zou je dan toch aan het eind van de dag een goed gevoel kunnen overhouden aan je werk?

  1.  Neem het eind van deze werkdag je lange termijn doelen erbij; het jaar is half om, het is er ook nog een mooi moment voor.
  2. Bezie welke van jouw doelstellingen achterblijven. Besluit welke je morgen in beweging gaat brengen. Niet: wat je gaat doen, maar hoe je ze in beweging gaat brengen
  3. Schrijf op je actielijstje voor morgen bij welke van je medewerkers je langs zult gaan.
  4. Ga buurten en vraag wat je mensen denken te kunnen doen om de doelstellingen dichterbij te brengen. Vraag wat ze nodig hebben. Help ze met opnieuw te prioriteren. Vertel ze dat je beschikbaar bent voor raad.
  5. Ga aan het eind van de dag vragen hoever ze gekomen zijn. Help ze met het formuleren van vervolgstappen. Maak een nieuw plan voor de volgende werkdag.

Zet in beweging

Op deze manier ‘doe’ je nog steeds niets, maar je brengt wel resultaat dichterbij. Je hebt mensen in beweging gebracht, met je team een stap in de richting van de horizon gezet.
En dat is ook de vraag die je je aan het eind van de dag mag stellen. Niet wat-heb-ik-gedaan, maar wat-heb-ik-in-gang-gezet. Wedden dat het antwoord je energie geeft?

Dit artikel verscheen eerder op managersonline.nl

Lees ook

Hoe weet je waar je tijd weglekt
De beste 5 tips om je dag goed te starten
Actief plannen in Outlook