Kun je je eigen realiteit kiezen?Kun je je eigen realiteit kiezen?Kun je je eigen realiteit kiezen?Kun je je eigen realiteit kiezen?Kun je je eigen realiteit kiezen?

Op een plezierige manier je werk kunnen doen!

Persoonlijke Ontwikkeling | Werkdrukaanpak | Stressreductie | Burn-out preventie

Kun je je eigen realiteit kiezen?

Omgaan met onbekende situaties zorgt bij de meeste mensen voor onrust. Sommigen raken van een ver-weg-vakantie zelfs volkomen in de stress. Naar huis willen we, terug naar alles dat er bekend uitziet, wat bekend ruikt en proeft. Hoe moet dat met die mensen in een veranderende omgeving, in een veranderende samenleving, in een veranderende organisatie?

Verandering: droom of nachtmerrie

Het idyllische onbewoonde eiland mag dan een droom zijn, het kan een regelrechte nachtmerrie worden als je er onvrijwillig terecht raakt. Kan zijn, want er zijn optimisten en er zijn pessimisten; allebei hebben ze gelijk. We weten niet of de een gelukkiger is dan de ander, of langer leeft bijvoorbeeld. Je zou zeggen dat, als je de keuze hebt, toch maar het best de zonnige zijde kunt kiezen. Hoe dat uitwerkt, zie je onder andere in de vorig jaar verschenen animatiefilm “the red turtle” van Michael Dudok de Wit. 

Verrassende plot

Vooral vanwege eerder werk en een nieuwe, prestigieuze producent waren de verwachtingen hoog gespannen. De film bleek niet voor iedereen de gedoodverfde topper. Waarschijnlijk omdat de plot te verrassend was, te ongeloofwaardig, te open.

The Red Turtle
copyright Lumière film

Aan de hand van het verhaal van een schipbreukeling die aanspoelt op een onbewoond eiland, vertelt de film op een wonderlijke manier over de mijlpalen in een mensenleven. De hoofdpersoon lijdt er na zijn schipbreuk letterlijk tot aan zijn dood een gelukkig bestaan, aan de zijde van zijn geliefde – die zomaar zijn leven in kwam zwemmen. Verrassend is dat aan het eind het verhaal nog snel 180 graden draait, maar dat onderstreept juist de essentie (zie voor de beschrijving van deze twist helemaal onderaan dit artikel. Let op: spoiler!).

Weg, weg, weg

Het kan ook anders. In “cast away”, een film van Robert Zemeckis uit 2000, speelt Tom Hanks de rol van Chuck Noland. Chuck is een drukke systeemanalist bij Federal Express.

Cast Away
copyright Paramount Pictures

Er komt plotsklaps een einde aan zijn jachtige bestaan wanneer zijn vliegtuig neerstort en hij in zijn eentje op een onbewoond eiland terecht komt. Terwijl Chuck vecht om in leven te blijven, kom hij erachter dat zijn persoonlijke ontdekkingsreis nog maar net is begonnen. Bloed, zweet en tranen steekt hij daarna in zijn ontsnapping. Die lukt, zij het na jaren. Eindelijk kan hij terug naar zijn geliefde. Ook hier een twist, waarvoor ik je (spoiler!) naar het einde van deze pagina verwijs.

Omarmen of verzetten

Wat doen deze mannen anders? De één berust na een paar ontsnappingspogingen in zijn lot en blijkt, op zijn eigen manier, gelukkig te kunnen zijn. De ander bevecht zijn nieuwe lot en rust letterlijk niet voordat zijn missie geslaagd is. De eerste omarmt al snel de nieuwe situatie en kiest voor zijn geluk in het hier en nu. De tweede verzet zich en kiest voor zijn geluk dat hij terug wil, op een andere plaats in een toekomstige tijd.

Je hebt een keuze

Dit is het omgaan met verandering dat ik bedoel. De één kan dat beter dan de ander: niet omdat het tot een vaardigheid of verworven kennis behoort, maar omdat het een levenshouding is. Of een manier hoe om te gaan met onzekerheid, angst of stress. Wat niemand wil horen, is dat het een keuze is. Omdat aan de basis (de angst) een emotie ligt waarop je kunt reageren met je vluchtinstinct of met het bewustzijn: “ik voel angst, wat ga ik ermee doen”. Je kunt je overgeven aan je emotie of er verstandelijk mee omgaan. Dat heeft effect op je hele leven. De keuze is aan jou.

Spoiler-alert: het is niet wat het lijkt

In “the red turtle” zit de twist in de laatste scene. De hoofdpersoon overlijdt in zijn slaap. Tot de laatste dag genoot hij, met zijn partner, van het eiland en het leven daar. Ze wandelden nog in de avondzon langs de vloedlijn. Hij heeft een prachtig leven gehad.
Zijn partner rouwt kort bij het dode lichaam. Dan keert ze zich om, worstelt zich naar zee en… zwemt weg. Zij was een grote rode schildpad, die de man tot zijn partner nam. Was dat een bewuste keuze? Was het waanzin? Wat wil de filmmaker vertellen? Ik weet het niet. Ik heb wel gezien hoe iemand voor zijn geluk kan kiezen.

Spoiler-alert: het lijkt mooier dan het is

In “cast away” komt de hoofdpersoon terug in een samenleving die veranderd is, een baan die veranderd is en bij een partner die… inmiddels getrouwd is. Hij moet op zoek naar een nieuwe toekomst, waarbij hij - vermoedelijk – een leven lang last zal hebben van zijn eiland-avontuur. Zou hij gelukkiger zijn geweest wanneer hij een andere keuze had gemaakt? Ik weet het niet. Wel zag ik hoe iemand, zijn ver-weg-geluk nastrevend, in zijn hier-en-nu niet gelukkig was.